torstai 30. maaliskuuta 2017

Miksi olen ehdokkaana

Toivon, ettei teksti ole liian epäselvä. Toivon myös, että jaksatte lukea loppuun asti. Tämä ei ole pitkä. 

Aikoinaan tein vaalityötä ystävälleni Heikki Takkiselle. Heikki oli SKP:n listoilla sitoutumattomana kunnallisvaaliehdokkaana, työväenopiston johtokunnassa, Käpylän Klubin toiminnanjohtajana. Toki Heikki oli ja on myös kaikkea muuta, mutta minä tunsin Heikin alkujaan Klubin kautta. Heikki ei päässyt valtuustoon, listalta ainoana valittiin Yrjö Hakanen. Tuolloin lupasin Heikille, että minä lähden sitten seuraaviin vaaleihin hänen puolestaan. Lupasin sen alunperin ihan vitsillä.

Kun seuraavat vaalit koittivat, minulle soitettiin ja minua kysyttiin ehdokkaaksi. Suostuin, ja olin jopa jokseenkin innoissani siitä. Olihan se uutta ja jännittävää. Koin, että minulla on jotakin annettavaa, enkä kokenut sitä myöskään liian kuormittavaksi.

Sen jälkeen minua on säännöllisin väliajoin pyydetty ehdokkaaksi. EU-vaaleista kieltäydyin suoraan; en kokenut vaaleja omikseni, enkä kokenut tietäväni asiasta tarpeeksi lähteäkseni mukaan. Muihin olen lähtenyt.

Ja nyt seuraa shokkipaljastus! En oikeastaan koe palavaa intohimoa politiikantekemiseen. Koen kyllä halua muuttaa maailmaa, olla osana tekemässä siitä parempaa. Mutta varsinaisen politiikan jättäisin mielihyvin muille. Ongelmaksi muodostuukin vain se, että suurin osa poliittisista toimijoista tällä hetkellä eivät miellytä minua. Koen, että minulla on edelleenkin jotain annettavaa. Mutta, keskittyisin mielelläni perhe-elämään ja omaan työhöni ja vapaa-aikaani, luopuisin ehdokkuuksista heti, kun tilalle tulisi tarpeeksi täyspäisiä muita ihmisiä. Maailmassa ei kuitenkaan voi tai pidä elää sillä mentaliteetillä, että kyllä joku muu hoitaa ja tekee. Täytyy siis toimia itse. Olla itse mukana ehdolla. Olla itse osana palapeliä.

Olisin kuitenkin kykeneväinen kunnallispolitiikkaan. Olen lukenut ja kuunnellut, ja minulla on omatunto. Jos minut kaupunginvaltuustoon valitaan, keskittyisin hommaan täysillä ja olisin rehellinen itselleni ja äänestäjilleni. Ja tekisin sen ihan mielelläni.

Ps.Tästä klikkaamalla pääsette lukemaan aiemman tekstini, jossa avaan tarkemmin syitä siihen, miksi olen SKP:n listoilla (edelleen).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti